atepien.reismee.nl

Sapa... groen, groen en nog eens groen

Lieve Allemaal,

Een klein berichtje uit het Noordwesten van Vietnam. Sapa is een klein dorpje zo'n 3000 inwoners en je waant je hier in een wintersportdorpje. Er ligt dan wel geen sneeuw maar 's avonds is het behoorlijk koud en heel veel dingen worden hier nog op hout klaar gemaakt.

Afgelopen dinsdag ochtend zijn wij hier aangekomen met de nachttrein vanuit Hanoi. Slapen doe je dan wel niet in zo'n trein maar goed. Met het busje richting Sapa, nog even een ontbijtje mee pikken en dan op naar de Homestay. Samen met een gids Yang lopen we door de rijstvelden en het Bamboe bos. Met 2 dametjes vanuit het dorp die in klederdracht lopen worden we op de voet gevolgd. Het zijn echte lieverdjes, want het is soms glibberen en glijen door de modder en op de stenen. Aan beide zijden krijg ik hulp. Na een tocht onder een heerlijk zonnetje en een strak blauwe lucht, het is hier overdag zo'n 25 graden en 's avonds rond de 10. Lopen we naar onze eerste bestemming om daar te lunchen. De gids maakt het zelf klaar. Naar zo'n tocht lust je eigenlijk alles wel. Na de lunch op pad naar het huisje waar wij die nacht gaan overnachten (homestay). Nog even bij een schooltje wezen kijken waar de kinderen in 2 dagdelen les krijgen. Met behulp van anderelanden kanhier in de middel of now where onderwijs worden gegeven. Het laatste stuk van onze tocht zijn we vergezeld door twee kleine meisjes die wat aan je willen verkopen (ze lopen als bijtjes achter je aan te zoemen). Overal waar je komt willen ze wat aan je verkopen het is soms zo erg dat je wel 10 mensen om je heen hebt. Ze maken leuke dingetjes. Om 4 uur in de middag kwamen we aan bij het huisje. We werden hartelijk welkom gegeten door de man en vrouw van het huis. Samen met Cherly )een australische dame) zouden we die nacht daar verblijven. Het eten werd bereid op een vuurtje in huis door de man van het huis. Eerst kregen we gefrituurde sweet potatoes met knoflook (echt heerlijk...), en daarna een uitgebreide maaltijd bestaande uit loempia's (springrols) vlees gerechten van varken en rundvlees met natuurlijk veel knoflook gember en uien. Verschillende soorten groenten en niet te vergeten rijst en ja dat eet je ook met stokjes. Met wat biertjes achter de kiezen en behoorlijk wat rijstewijn (zelfgebrouwen) kropen we op onze matrasjes met klamboe en een heerlijke dikke deken boven op zolder. Super alternatief! Heerlijk geslapen en vanochtend een ontbijt gehad van pannekoeken en honing ( hier een lokaal product) Ook vandaag weer een hele tocht gemaakt door de rijst velden en langs verschillende dorpjes en langs een waterval. Rond een uur of vier kwamen we aan bij het hotel in Sapa en wel toe aan eenverfrissende douche.

Het is hier echt heel erg moei super groen het is net een dambord met allerlei lagen groen van hoog tot laag wordt er rijst geteeld. 's Morgens met de mist tussen de bergen lijkt het zeer misterieus maar als het zonnetje er bij komt dan begint alles te glinsteren. Kortom genieten!!!

Morgen gaan we wandelen naar Cat Cat een klein plaatjes hier vlak bij waar nog een stam leeft. Daarna zullen we met de nacht trein weer naar Hanoi vertrekken!

Hoe is het weer daar in ons mooie Friesland!

Veel liefs en een dikke tut,

Ate en Pien

Es

Hee lieverds! Wat leuk om mee te lezen (ondanks dat ik er dus deze zomer niet geweest ben, ben ik er toch nog een beetje....) Ben blij dat jullie genieten. Hier nog steeds in die vervelende verbouwing. Verder alles prima, leven naar Egypte toe!

Dikke zoen Es

Es

En hoe bevalt mijn backpack???? Ha ha

Rimke

He Pien en Ate
Zo door de regels heen te lezen heb ik het idee dat Ate weer het heertje is gelukkig maar.Kijk elke keer uit naar jullie mail.Zou graag even in een van jullie rugzakken willen zitten .De katten doen het wel goed volgens mij zodra je binnen stapt komt de zwarte (kan nooit de goede naam bij de goede poes krijgen)poes om je heen en blijft om je heen of tegen je aan tot je weer vertrekt. Alles verder goed hier. tut Rimke en rest.

Renemaatjes

Lieve ATepien,

Het ziet er allemaal prachtig uit. Jeetje! Jullie genieten volop... Hier is het nog eventjes bikkelen voor mij (Peet') zo naar het eind van het jaar toe op het werk. Het een en ander moet nog worden afgerond... maar dan ook heerlijk vakantie. Thys heeft al veel over jullie bij Tante Anita verteld. Ik had haar er eventjes op voorbereid zodat ze het een en ander kon combineren. Thys zingt nog elke dag druk voor de microfoon over Atepien of is natuurlijk aan het bellen... HEt is nu zeven uur ´s avonds en ik ga nog eventjes aan het werk want de kids slapen. Hopelijk slaapt ze vannacht ook, want ze is de laatste dagen in de weer en we hebben vannacht haar een half uur laten krijsen. Gelukkig is ze daarna weer in slaap gevallen!

Het weer wordt hier steeds beter! Gelukkig maar! Aan het eind van de week gaat het vriezen.... Heerlijk strak winterweer!

He geniet van alles en wij denken aan jullie!

Dikke tut
Renemaatjes,

rommy en gerrit

Hier in sneek is het regenachtig en koud .
Maar we hebben gelukkig een kachel ,en stoken hem
dan ook lekker op,het is heel leuk om met jullie dit te
kunnen beleven.
We kijken elke dag even naar berichten van jullie.
Verder is alles hier uitstekend,en tot schrijfs.
rommy en papa . hoi hoi . is dat ook chinees?

FeiteenRiek

Leave ATE en PIEN,

Jullie bericht van 12-12 gelezen en de foto bekeken, wat een plaatje, en wat fijn om te lezen van jullie 'genieten' daar, hier is het nu wat winterig, vanmorgen alles wit en -2°C.
Buiten worden de laatste restjes van de school opgeruimt, eind deze week bouwrijpe-oplevering.
Dinsdag middag, Heech in 't nieuws Omrop Fryslân,
gasolie in de Tsjerkesleat, een dieselolietank en een hydraulische Agregator van een ponton afgeschoven, en te water geraakt,'s avonds nog twee brandweer-auto's met boot en olieschermen voor de deur, deze schermen moesten aan weeskanten van het ponton komen te liggen, ze liggen er nu nog.
Gister bij de Rompjes geweest.
Nu op naar de 15e , hopen op een mooie dag, zullen jullie missen! Nou doeiiii!

Dikke tùt van Riek en Feite.

Menno Iineke en Mirthe

he lieverds,

Wat leuk om het zo mee te beleven... Ik vind het dan ook altijd erg fijn om een emailtje van jullie te krijgen en dan gauw te lezen wat jullie nu weer allemaal beleeft hebben...

Jullie vroegen hoe het weer hier in jullie mooie friesland was... nou zeer koud! Het vriest dat het kraakt (valt wel wat mee hoor, tis ongeveer -2 ).
Heb vanmorgen voor Mirthe een ander dekbedje gekocht en een andere trappelzak. Deze zijn wat dikker en dan slaap ik ook wat geruster. Ik ben vanacht wel tig keer weze kijken bij mirhte of ze niet koud lag... hihi

Nou lieve schatten, ga nog maar heerlijk genieten daaro... en oant sjen...

Liefs Menno, Ineke en Mirthe