atepien.reismee.nl

Kerst op de Mekongdelta

Lieve allemaal,

Nu ik het ene verhaal na het andere verhaal aan het typen ben om jullie van onze kerst op de hoogte te brengen zit ik mij te bedenken dat jullie waarschijnlijk met jullie familie in het koude kikkerlandje de kerst aan het vieren zijn. Sommige van jullie zullen al wel heel wat afgejubbeld hebben afgelopen dagen...Wij stiekem ook maar dan midden op straat. Kerstliedjes zijn blijkbaar overal het zelfde al wordt hier kerst op een niet zo uitbundige manier gevierd. Zelfs op kerstnacht en eerste kerstdag wordt er getrouwd en ook op eerste kerstdag gaan de kinderen naar school. 80% van de bevolking is dan ook Boedistisch en daar kennen ze dit kerstfeest niet zo.

Eerste kerst dag om half 8 vertrokken en raakte daar met een leuk Nederlands stel van onze leeftijd aan de praat. Ze waren ook al even onderweg en hadden nog wat kleine plaatsjes aan de oostkust aangedaan. Voordat we bij de Mekongdelta waren moesten we nog 3 uur rijden om op de boot te kunnen stappen. De Mekongdelta is de graanschuur van Vietnam daar wordt de meeste rijst geproduceerd. Ze kunnen dan ook twee keer per jaar hun oogst binnen halen. Aangekomen in Mhy To stapten we op de boot om daar de eerste floated market te zien dit was de kleinste van de 5. Allemaal bootjes met voornamelijk groenten en fruit, boden hier hun waar aan, aan de tussen handelaren. Het was heerlijk vertroeven op het water want het was mega mooi weer, smeren. Want water blijft water. Vervolgens verder gevaren en na een poosje moesten we een aftaking in, omdat het water zo laag stond moesten we dat met kleine bootjes doen. Op de foto's is goed te zien hoe deze bootjes er uitzien. In een klein plaatsje daar gegeten. Daar lagen nog slangen (ja die worden hier naast krokodillen en schildpaden ook gegeten) Met het fietsje terug naar de grote boot. Het water was zo enorm laag dat we zelfs niet met de kleine bootjes over de rivier konden Op Vietnameze fietsje ( dus met de knieen tegen het stuur)fietsen we door de jungel allemaal bloemen, bananenbomen en andere mooie planten staan daar aan de kant van de weg. We zijn ook nog bij een kokosverwerkend bedrijfje geweest waar ze snoepjes maakten en naar een fabriekje dat rijst pannenkoeken maakte en gepoftetijst koeken. In Can Tho zouden we die avond overnachten (vierde grootste stad van Vietnam), voordat we daar waren moesen we nog 3 uren over het water. Voor een echte Friezin is dat geen probleem en heb van al het moois om mij heen genoten. Helaas is er ook veel armoe te zien. De rivier is voor deze mensen heel erg belangrijk, het is hun water voor voedselbereiding, wassen van kleding hun zelf en de vaat en het belangrijkste het vervoer. Wij zouden er waarschijnlijk al ziek in worden als we er in springen maar hun doen er echt alles mee...

We hebben die nacht in een staatshotel geslapen en na zo'n lange tocht op het water wil dat dan ook wel.

De volgende dag zijn we naar een andere floated market geweest de grootste en hebben we nog mogen aanschouwen hoe rijst verwerkt wordt. Ook die dag was het weer, schitterend mooi weer en hebben we een lekker kleurtje gekregen.

Om zeven uur kwamen we aan in Saigon. We besloten die avond om eens geen Vietnamees te eten maar Italiaans en dat was voor de afwisseling best lekker. We moesten de volgende morgen vroeg opstaan want de trein naar Phan Thiet zou om 6.30 vertrekken. 5 uur ging het wekkertje en 6 uur stonden we beneden om op weg te gaan naar het treinstation.

Taxi gepakt en je moet er maar een beetje aan wennen maar als je westers er uitziet moet je per definitie gewoon weg meer betalen. Ook al is het dan nog niet duur. Dit keer ging het een stuk makkelijker om de jusite trein te vinden, het zou nog een lange rit worden zo'n 5 uur. Door de groene landen van Vietnam een erg mooi gezicht, rijst velden, hennepvelden, bananebomen en dragenfruit bomen het wisselde constant af nu eens geen huizen en brommertjes. Half 12 kwamen we aan in Phan Thiet daar wederom een taxi genomen naar Mui Ne. De laatste dagen zullen we hier op een beachresort lekker uit kunnen rusten en neem maar van mij aan het is hier erg mooi. Witte stranden, bulderende zee met mooie golven, palmbomen en niet veel lawaai van verkeer.

Ik zou zeggen een hele fijne avond en neem een lekkere borrel dan doen wij dat ook.

Slik om e snut fan,

Pien

Renemaatjes

He Atepien,

Gelukkig weer bericht uit het verre Vietnam. Fijn dat jullie een mooie kerst hebben gehad.... Ook wij hebben genoten van deze dagen. Alleen al het feit dat je heerlijk met zijn allen vrij bent en niet naar je werk hoeft.... Lekker onthaasten.... Ik ben kerstavond nog naar Dronrijp naar de kerk geweest. Cynthia heeft voor het eerst opgepast. Vond ze hartstikke leuk! En het ging ook erg goed .... Cynthia vond het heerlijk om lekker met Brecht te knuffelen ..... Syb moest in Joure blazen met Charivari.... Zo'n kerstavond brengt je toch een beetje in de juiste kerststemming.... De volgende ochtend ben ik samen met de kids naar de kerk geweest. Syb moest blazen in Oosterend. Thys is mee in de kerk geweest en hij vond het schitterend. Hij kan dan ontzettend genieten van alles wat er gebeurd. Daarna zijn wij richting Gaastmeer gegaan en hebben daar met zijn allen ongedwongen kerst gevierd. Thys heeft heerlijk gespeeld met de kinderen en met Germ aan het voetballen geweest en natuurlijk met Lonneke aan het dansen. Thys vindt het heerlijk om te dansen, vooral "doe-liedjes".
Tweede kerstdag hebben we heerlijk met zijn allen uitgeslapen en lekker in huis omgerommeld. 's Middags kwam Johannes langs en dan is het altijd ouderwets gezellig. Hij is heerlijk blijven slapen.... Gisteren naar Moniek haar verjaardag geweest en 's middags is Syb en Matthys en Pake met de trein naar Harlingen geweest. Matthys vond het super! Het heeft het er telkens over! Hij mist jullie wel hoor! Het klinkt afgezaagd, maar jullie komen elke dag wel een keer langs.... In welke vorm dan ook .....

He, geniet van jullie laatste dagen! En tot gauw!

Dikke tut!

Renemaatjes

siplonia

Hey pien en ate!!
Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben!! en wat een ander soort kerst hebben julli gehad..Maar wel een hele beleving om dat zo mee te maken!!
Met de poesjes gaat ut allemaal goed, als ik zo af en toe even bij jullie tv kijk.. dan trippelen ze wat om mij heen!!
Nog een paar hele fijne dagen in vietnam! En alvast een goeie reis terug!!
Liefs siplonia