atepien.reismee.nl

Halong Bay

Lieve Allemaal,

Voor jullie is waarschijnlijk de werkdag alweer begonnen terwijl hier vanuit Hue de avond zijn intrede doet. Maar eerst onze belevenissen van Halong Bay.

Zaterdagochtend werden wij in alle vroegte bij ons hotel opgepikt om richting Halong Bay te rijden. Een kust plaats in het Noordoosten van Vietnam, zo'n 3,5 uur rijden van Hanoi. De maximum snelhied hier op de snelwegen is dan ook 80 km per uur dus een hele trip. Een tussenstop gehad ergens bij een aardewerk fabriek. Rond 12 uur kwamen we in Halong Bay aan. Het weer was niet echt geweldig erg bewolkt zodat je niet veel kon zien maar de temperatuur was erg aangenaam. We werden hartelijk welkom geheten door de kapitein van het schip, wij waren de eerste gasten. Met een klein bootje werden we naar de Junk gebracht. Samen met 3 amerikanen (vietnamees van afkomst) zaten wij in het bootje. We stonden versteld van de luxe die we daar aantroffen. We hadden een geweldige slaapkamer en een douche ook dit keer zou het ons aan niks ontbreken (deze luxe had ik echt niet verwacht). Al snel volgde ook de andere gasten aan het schip. Nog een stel uit Stuttgard, die buitengewoon goed engels spraken (al bleek later dat ze een tijdje in Londen hadden gewoond en behoorlijk wat internationale vrienden hadden) en twee nederlandse kerels, vrienden, Richard en Alfred, die kregen de bijnaam Piet Piraat en Kapitein Iglo. We voeren rond kwart voor 1 weg uit de baai en om 1 uur werd ons de lunch geserveerd aan een super mooi op gedekte tafel. Onze plaatsen werden toegewezen. Een beetje onwennig in een nieuw gezelschap, tja met 7 andere vreemden aanboord. Zou het wel wat worden want het was een bond gezelschap... en dat hebben we geweten het was super leuk. De Amerikanen woonden nu in Texas, Hu, Kim en dochter Katy, zij spraken alle drie nog vloeiend Vietnamees. Alfred (grote vent van 2 meter met tatoes en een kale kop en rode bakkebaarden kwam uit Hoogeveen) Richard smallere en sportievere versie van Alfred zonder tatoes en iets meer haar op zijn hoofd, woonde op dit moment in Tilburg maar had ook nog steeds een flink Drenths accent. En als laatste Stefhan en Grays (Japaner) zij zouden Vietnam in 11 dagen bezoeken.

Onder het genot van een heerlijke witte wijn kwamen de gesprekken al snel los en hebben vreselijk gelachen en heerlijk gegeten. Scampi's, krab (dat had ik nog nooit gegeten), inktvis, zalm, een of andere wit vis, soort frietjes en groenten en natuurlijk niet te vergeten rijst. Voortreffellijk!!!! Na deze heerlijke lunch zat de stemming er goed in...en de nodige dubbelzinnige grapjes gingen al over de tafel. We meerden aan bij een eilandje waar we een grot hebben bekeken. Super mooi en enorm groot!!!! Vervolgens door gevaren naar een ander eiland en daar nog het een en ander bekeken. Het was een heerlijke tocht jammer dat het weer niet echt mee zat...'s Avonds weer een voortreffelijk diner gehad ,super uitgebreid. Daarna zijn we op jacht gegaan naar inktvissen onder een hoop gelach werden de hengels uitgegooid en konden we de inktvissen zien zwemmen helaas ze wilde niet bijten. Om half 10 ging het licht uit en zijn we met een goed gevoel onder de wol gekropen.

De volgende dag zouden we nog wat varen en een meer bezichten, de nodige foto's zijn gemaakt (helaas heb ik alleen niet het goede kabeltje mee genomen om jullie die foto's te laten zien dus dat komt nog) na het ontbijt met een klein bootje nog wat dingen bekeken en toen weer op naar de kust daar zouden we om 12.30 weer aan land gaan. Het was echt super leuk ook omdat we een hele leuke groep hadden en veel gelachen hebben. We zouden die avond nog even met Richard en Alfred wat gaan eten. Zij zouden vanuit Hanoi verder gaan naar Sapa en omdat we toch af werden gezet in hetzelfde hotel leek dit wel een leuke afsluiting.

Hun trein zou pas om 21 uur vertrekken dus we hadden genoeg tijd. En dat hebben we geweten. Heerlijk bij Little Hanoi gegeten, daar waren we al eerder geweest en zij, bleek achter af ook, onder het genot van een tiger bier of 2 warm gegeten. Toen werden we de tent uitgekeken want het is een zeer gewilde plaats om te eten. Dus ergens in een klein barretje met uitzicht op een van de drukste kruispunten van Hanoi nog twee biertjes gedronken. Ik voelde het echt wel in mijn benen. Want een biertje is hier bijna een halve liter al zit er dan wel iets minder alcohol in. Het was tijd om afscheid te nemen want zij moesten hun trein gaan hale. Afgesproken om in HCMC de 29 ste nog wat af te spreken. Het was een geweldig weekend!

Vanochtend om 10 uur zijn we weer in het vliegtuig gestapt naar Hue, dat ging zeer voorspoedig. In Hue stond het hier 2 weken geleden nog helemaal blank, het heeft in oktober onophoudelijk geregend, waardoor het water niet snel genoeg door de Parfumrivier weggewerkt kon worden. We werden verwelkomd met een waterig zonnetje, maar de mensen zijn al lang weer blij dat het normale leven weer opgepakt is. Alle vluchten, bus en treinreizen waren in die periode gecanceld. Hier zullen we 2 nachten verblijven, morgen gaan we het oude centrum bekijken wat super mooi moet zijn. Dus we houden jullie weer op de hoogte. Hier is het 26 graden dus we lopen lekker in ons korte broekje rond. Peet haal mijn schaatsen maar uit het vet want als ik thuis kom en er ligt ijs dan moet er natuurlijk wel worden geschaatst.

Hele dikkek zoen Pien

fam van waarden

Lieve Ate en Pien .
Raar idee dat jullie in korte broek lopen hier vriest het dat het kraakt koud koud koud!!!
Wij hebben de sjaal,muts en wanten aan grappig vind je niet.
Maar heerlijk genieten en een dikke tuut van ons .
xxxxxjes van Jan Geertje Robby en Demi

fam van de werf

lieve Ate en Pien
Hier erg koud.
Verder alles gezond en wij denken vaak aan elat!!!!!
liefs Mama en Anne

FeitenRiek

AtenPien lieverds, ik heb gister (zondag) geprobeerd om mijn rekactie op jullie 'nachttrein 2' te beantwoorden, maar ben niet verder gekomen dan 2 regels, opnieuw weer verjaardags-bezoek, nu maandagmiddag moet het gebeuren, vanmorgen de kerstboom binnengehaald en versierd, Riek is naar Beppe, gaat niet goed met haar, we houden jullie wat dit betreft wel op de hoogte, maar nu naar jullie verhaal over Halong Bay, geweldig hoe enthousiast je dit vertelt, geweldig, maar lieverds ook bedankt voor jullie felicitaties aan mijn adres, de nieuwe AOWer, vrijdag, zaterdag en zondag alle visite, vol-gestouwd, drie drukke dagen!
Maar wij misten jullie!!!!!!!!!!
Nu in Hue, de oude Keizerstad, 'halverwege Vietam' geniet hiervan!!!!
We zien uit naar jullie verhaal over déze stad.

Dikke tùt aan beiden van FeitenRiek.

Siplonia

Lieve pien en ate
Wat een geweldige verhalen... en zo lekker warm:) heerlijk!! jammer dat er geen plekje meer vrij was in de koffer... haha UT gaat wel snel zeg, ut eerste weekje zit er al weer op voor jullie.. Nog heeel veel plezier!! en wuh schrijven snel weer
Liefs