atepien.reismee.nl

Saigon

Lieve Allemaal,

Onze laatste week is vandaag ingegaan, wel vreemd dat we nog maar een week te gaan hebben het is allemaal zo snel gegaan. Al mis ik stiekem het koude Nederland ook wel een beetje. Ieder land heeft zo zijn eigen charme en ben ik erg benieuwd hoe het met een ieder gaat. (en natuurlijk ook met onze Bikkel en Joy)

Terwijl Ate nu ligt te slapen want die is niet helemaal lekker, hij heeft veel last van zijn darmen heb ik even de tijd om het weblog bij te werken. Gister zijn we vanuit Da Nang van Saigon gevlogen. Omdat wij pas halverwege de middag zouden gaan vliegen hebben we nog even door Hoi An gedangeld en plotseling kwamen wij Richard en Alfred nog tegen (dat zijn die twee herenwaar wij mee inHalong Bay hadden gevaren) dit was toch wel toeval. Nog even wat met de heren gedronken en verhalen uitgewisseld. Het was een leuk weer zien en de 29ste zullen we ze weer in Saigon treffen, hoe groot een land kan zijn.

Om half twaalf ging onze taxi naar het vliegveld een klein lokaal vliegveldje (net zo groot als Ede) even eens ging het allemaal heel soepel. Het is een klein uurtje vliegen vanuit Da Nang naar Saigon. Het vliegveld van Saigon is relatief klein als je het vergelijkt met Schiphol (ik denk dat het met 20 gates echt wel ophoudt). Tassen kwamen rapen we zouden ons snel laten onderdompelen in de drukte van Saigon. Want we hadden al van andere reizigers gehoord dat dit nog gekker moest zijn dan Hanoi. Een taxi gepakt (dit ging allemaal een beetje raar en veel te veel betaald voor een ritje maar goed wel op de juiste bestemming aangekomen) want dat is soms ook maar eens afwachten.

Een hotel midden in de trotterswijk (zo als ze dat hier noemen), het eerste district. We kregen een kamer toegewezen, nou ja kamer het was een bezemkast (en dan wat groter want er paste een bed, een kast en een douche in ) maar het had geen ramen. We waren stom verbaasd dat dit kon maar goed dat kun je hier verwachten. Toch gevraagd of we een andere kamer zouden kunnen krijgen, want als je claustrofobies bent zul je nooit een oog dicht doen in zo'n kamer. We hebben nu een kamer met een raam.

De chaos die wij verwacht hadden viel in ons opzicht best mee. Saigon is een redelijk westerse stad en je kunt goed zien dat hier Fransen aan de macht zijn geweest. Het is een drukke stad maar heeft langena niet de charme van Hanoi. Overal tref je grote borden met reclame, winkelcentra en de meest luxe winkeltjes van de verschillende mode merken aan. In een razend tempo heeft Saigon zich ontwikkeld als een miljoenen stad. Er wonen hier zo'n 8,3 miljoen inwoners. Hanoi mag dan wel de hoofdstad zijn van Vietnam maar hier gebeurd het.

Na een heerlijk verkwikkende douche op zoek gegaan naar een eettentje. Toen we ons colaatje kregen begon ons toch wat raars op te vallen. De dames waren wel heel aardig tegen de westerse heren. Ate zei tegen mij: ' Je hebt het weer voor elkaar' Ja het waren hoertjes... zoals ik dat wel vaker doe sleep ik Ate mee door de verschillende hoeren wijken van de steden en dus nu een eetcafeetje. Het is wel comisch te zien hoe de dames hun best doen om een westerse man aan de haak te slaan. Richard en Alfred hadden ook al genoeg aanzoeken gehad...Waarschijnlijk symboliseerd een Westerse man rijkdom. Het eten was goed in te nemen. Nog even door de straten gewandeld maar al snel richting hotel gegaan.

Vanochtend Saigon bekeken, maar omdat Ate niet al te lekker is en het vandaag behoorlijk warm is, 33 graden, besloten we om maar niet al te lang door de stad heen te lopen. Saigon moet je echt leren kennen.

Morgen gaan we naar de Chi Chu tunnels. Dit zijn de tunnels die zijn gegraven tijdens de oorlog met de Amerikanen het moet heel indruk wekkend zijn.

O ja, nog een klein verhaaltje, vanochtend toen ik mijn e mail even zou checken werd ik aangesproken door een oudere amerikaanse man. Hij vroeg of ik Nederlandse was, waarop mijn antwoord ja was. Hij zei mag ik dan even met je praten. Tuurlijk, ik had geen haast. Hij vertelde dat hij leraar was geweest in Alkmaar en dat hij in Nederland zijn gouden jaren had beleefd!Toen hij mij dit vertelde zag ik dat hij tranen in zijn ogen kreeg en sentimenteel weerd. Je kon aan hem zien dat hij vele mooie jaren in Nederland had meegemaakt en dat de nederalnders een paart plekje in zijn hart hebben. Het was zo lief en aandoenelijk. Hij is 83 en nog super vitaal, hij gaf namelijk nog les aan kinderen in verschillende landen. Zulke mensen doen mij wat. Later toen Ate bij ons kwam zitten had hij snel in de gaten wat Ate deed.

Peet bedankt voor de lieve foto's van Brecht, zou je ook nog van Matthys kunnen sturen???

Dikke Kus, Pien

Janni

He Pien en natuurlijk Ate niet te vergeten,

Wat heb jij een schrijftalent meid. Het is net of ik bij jullie in de rugzak zit en alles mee beleef! Heerlijk. Geniet nog maar van de laatste dagen daar! Wat is de tijd snel gegaan zeg! Pas goed op elkaar en tot ziens in het mooie Fryslân! Nu ik een berichtje aan jullie schrijf, geniet van het zonnetje dat op mijn rug schijnt!

Liefs, Janni

Renemaatjes

He Atepien,

Eindelijk eventjes tijd om te reageren.... Gistermiddag beppe naar haar laatste rustplaats gebracht en zoals Feite en Riekje al schrijven was het een hele mooie dienst.... Jullie inbreng was erg kenmerkend voor haar.... Tante Biny en Pake hebben in Dronrijp eventjes gepast om Thys en Brecht. En ja, het is eindelijk weer eens gebeurd in lange tijd.... Pake heeft met de wandelwagen (en Brecht erin natuurlijk) op het ijs gestaan. Matthys op de slee en schaatsen maar!
Ouderwetse nostalgische beelden. De ijsbaan was niet officieel open, maar Renema's trekken zich daar niet zo heel veel van aan.... 't Kin wol! Falt wol mei! En ja, dan komt het ook allemaal wel goed .....
Ik zou gisteravond al het een en ander naar jullie doormailen, maar het liep allemaal wat anders! We hebben nog heerlijk patat gegeten en vervolgens heeft Matthys met Pake en Tante Biny op een Doe-liedje gedanst! Matthys vindt het dansen geweldig! Het is hier nu heerlijk winterweer. We kunnen helaas niet meer schaatsen.....Straks misschien nog eventjes naar buiten met zijn vieren....

Hopelijk knapt Ate weer een beetje op! Geniet van jullie laatste week .... (en wij zijn stiekem wel een beetje blij, dat het grootste deel van de reis er weer op zit)....We missen jullie wel hoor!

Dikke tut,

De Renemaatjes

gerrit-renema

Ate en Pien
Heel even reageren nog,heerlijk reisverslag van jullie gelezen op morgen van 2,e kerstdag
gister een prachtige dag gehad met de kinderen dan merk je wel hoe bevoorrecht je bent ze hebben al weer gedanst onder leiding van pa sijbren hij zweefde zelf al wat onzeker maar ja ,dan moet je ook niet van die lekkere whisky meenemen, hartelijke groeten

FeitenRiek

Leave PienenAte, wat is met jullie, jullie verwaarlozen de weblog een beetje (veel), het is nu de 27e dec en de 23e was de laatste versie, 4dagen leeg en jullie liggen méér dan een halve dag op ons voor.
wij hopen dat jullie niet ziek zijn of iets dergelijks.
We hebben ondanks beppe haar overlijden toch goede kerstdagen gehad, gistermiddag bij de Rompjes geweest. reageer maar vlug, zodat we weten hoe het met jullie is! Dikke tút Riek en Feite

de Vaasjes

he buurtjes bij deze een groet van jullie katten volgens mij is alles goed met ze . Zehebben alwel gevraagt of het nog lang duurt voor de baasjes terug zijn. Ik kon ze gerust stellen dat het nog een klein weekje duurt.Schone bak gegeven aai over de bol,en Siplonia heeft al enkele avonden als gezelschap bij de katten tv gekeken.